دسته‌بندی نشده

همه ما آشپزخانه را به‌عنوان قلب تپنده هر خانه می‌شناسیم و به طراحی دکوراسیون آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم. در طراحی آشپزخانه، المان‌های بسیاری نقش دارند. طبیعتا یک آشپزخانه در کنار جنبه‌های زیبایی باید کارایی بهینه‌ای داشته باشد. این روزها زندگی آپارتمان‌نشینی و کمبود فضا و در کنار آن سبک زندگی مدرن، طراحی دکوراسیون آشپزخانه را جهت استفاده بهینه از آن به یک امر ضروری تبدیل کرده است؛ در این بین کابینت آشپزخانه بیشترین سهم و نقش را در طراحی دکوراسیون این فضا دارد. با توجه به این که این روزها انواع بسیار متنوعی از کابینت طراحی و تولید می‌شود، برای داشتن یک دکوراسیون ایده‌آل برای آشپزخانه لازم است با انواع کابینت آشپزخانه آشنا شوید. در ادامه جدیدترین و پرطرفدارترین سبک کابینت را معرفی کرده و ویژگی‌های هر یک را بررسی می‌کنیم.

کابینت آشپزخانه

اهمیت انتخاب سبک مناسب در کابینت آشپزخانه

پیش از این که به معرفی سبک‌ها و مدل‌های مختلف کابینت برای آشپزخانه بپردازیم، بهتر است کمی با لزوم انتخاب یک سبک مناسب آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم، آشپزخانه مرکز زندگی روزمره افراد است. بیشتر افراد به‌خصوص بانوان، چندین ساعت از زندگی روزمره خود را در این فضا سپری می‌کنند‌. کدبانوهای ایرانی به این مسئله اعتقاد دارند که وقتی آشپزخانه تمیز و مرتب باشد، تمام خانه به سرعت سر و سامان می‌گیرد. استفاده از کابینت برای ایجاد نظم در یک فضای کوچک یا نسبتا کوچک با تنوع بی‌حد وسیله‌های ریز و درشت، الزامی است. استفاده از کابینت آن‌چنان مهم و ضروری است که دیگر تهیه و نصب آن جزو مراحل اصلی در پروسه ساخت‌وساز ساختمان‌ها تبدیل شده است. حال ممکن است از خود بپرسید که سبک طراحی و تنوع متریال ساخت چه نقشی در تهیه و نصب کابینت آشپزخانه دارد؟

یکی از فاکتورهای مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، سلیقه شخصی است. شما می‌توانید با شناخت انواع کابینت به انتخاب مناسبی در طراحی دکور آشپزخانه خود برسید؛ در این راستا شناخت انواع کابینت آشپزخانه و متریال‌های به کار رفته در آن و سایر فاکتورهای موثر از جمله قیمت، به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کنند. به هر حال مهم آن است که شما بتوانید به سبک دل‌خواه خود در طراحی آشپزخانه‌ای که قرار است عمری در آن عطر زندگی را به مشام بکشید، برسید. در این بین آشنایی با انواع کابینت، ضمن کمک به ایجاد یک هارمونی جذاب در آشپزخانه به تطبیق‌پذیری بیشتر طراحی آن با سایر المان‌های دکوراسیون خانه می‌انجامد؛ چون این روزها معماری منازل به‌گونه‌ای است که آشپزخانه به هال و پذیرایی متصل بوده و کاملا در معرض دید است. در نهایت شما می‌توانید با انتخاب یک متریال مناسب از فضای در دسترس به بهترین شکل استفاده کرده و طرحی را پیاده‌سازی کنید که پس از مدت کوتاهی شما را دل‌زده نکند.‌

      1. کابینت مدرن

حتی اگر هیچ آشنایی و ذهنیتی از این سبک از کابینت آشپزخانه نداشته باشید، شناخت آن برایتان جذاب خواهد بود؛ چرا که این روزها مردم درگیر یک زندگی مدرن به‌دنبال المان‌های سازنده آن هستند و قطعا کابینت مدرن بخش مهمی از این سبک زندگی را به خود اختصاص می‌دهد.  می‌دانید که سبک مدرن، پیرو سادگی است و این اصل در طراحی کابینت‌های مدرن نیز دیده می‌شود. در واقع کابینت‌های مدرن با ویژگی‌هایی از قبیل: ظاهر بسیار ساده، امکان نصب تا سقف، یک‌پارچگی در ساخت و نصب، دارای اشکال هندسی بسیار ساده، امکان استفاده از تعداد زیادی کشو در طراحی طولی، عدم نیاز به مراقبت زیاد و فاکتورهایی از این دست شناخته می‌شوند. در ساخت کابینت‌های مدرن آشپزخانه از ام دی اف استفاده می‌شود و می‌توان انواع آن را در چهار دسته‌بندی مختلف جای داد.‌ این کابینت‌ها در عین سادگی در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. در ادامه انواع کابینت مدرن را معرفی می‌کنیم:

کابینت مدرن

  • کابینت مدرن دو رنگ: 

رنگ‌ها، مهم‌ترین فاکتور در طراحی دکوراسیون هستند. این روزها کابینت‌های مدرن دو رنگ طرفدار زیادی پیدا کرده‌اند؛ زیرا استفاده از دو رنگ متفاوت برای کابینت، طراحی داخلی آشپزخانه را راحت‌تر و زیباتر ساخته است. هر چند دست افراد در انتخاب رنگ کابینت باز است؛ اما طراحان داخلی توصیه می‌کنند که یکی از رنگ‌ها سفید یا یک رنگ روشن و ملایم باشد تا روشنایی و انعکاس نور در آشپزخانه حفظ شود. برای انتخاب رنگ دوم طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کابینت مدرن فوق برجسته:

این مدل از کابینت آشپزخانه که تحت عنوان کابینت فرامید نیز شناخته می‌شود، حدود ۱۶ میلی متر ضخامت دارد. ام دی اف به کار رفته در این نوع کابینت با یک روکش کره‌ای پوشانده می‌شود. طراحی این کابینت شبیه به سبک کابینت کلیف ایتالیا است و جالب آن است که کابینت فوق برجسته پرفروش‌ترین مدل کابینت‌های باکیفیت در ایران است. امکان استفاده از گره‌های مصنوعی چوب در طراحی این نوع کابینت زیبایی و جذابیت بیشتری به آن بخشیده است.

  • کابینت مدرن ملامینه:

این نوع از کابینت نیز با ام دی اف ساخته می‌شود و تفاوت آن در این است که یک روکش ملامینه سطح ام دی اف را می‌پوشاند. البته قبل از لایه ملامینه، یک لایه نئوپان در وسط قرار می‌گیرد. پوشش ملامینه مقاومت مطلوبی در برابر رطوبت و خش به کابینت می‌بخشد. کابینت‌های ملامینه در دسته کابینت آشپزخانه ارزان قیمت جای می‌گیرد؛ البته کیفیت این این محصول قابل قبول است. کابینت‌های ملامینه امکان ایجاد طرح دو رنگ را نیز فراهم ساخته‌اند.

  • کابینت‌ گلاس:

این کابینت‌ها به واسطه سطح براقی که دارند، شناخته می‌شوند. این نوع کابینت نیز از جنس ام دی اف پوشیده شده با لایه‌ای از گلاس است. پوشش‌ گلاس به کار رفته در این نوع کابینت، شامل سه مدل گلاس، پلی گلاس و اکریلیک می‌شود. این پوشش‌ها سطح شیشه‌ای و براقی به کابینت می‌بخشند. طبیعتا زیبایی و جذابیت کابینت‌های مدرن گلاس، به دلیل وجود همین سطح شیشه‌ای است. این کابینت‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خش دارند‌. جالب است بدانید بر خلاف آن‌چه تصور می‌کنید، پوشش شیشه‌ای گلاس هیچ ارتباطی با شیشه ندارد بلکه ماده‌ای شبیه به ام دی اف است که در ساخت آن از پلاستیک فشرده‌ای به‌نام پلکسی گلاس استفاده شده است.

نکته: از آن‌جا که کابینت آشپزخانه مدرن سبک ساده‌ای دارد، کیفیت و چگونگی نصب آن اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. به‌عنوان مثال وجود فاصله بین قطعات کابینت ظاهر ناخوشایندی به آن می‌بخشد.‌ همچنین اگر کابینت‌های دیواری کچ نصب شوند، سادگی کابینت‌ها به‌خوبی تراز نبودن آن‌ها را نشان می‌دهد.

 

      2. کابینت کلاسیک

 کابینت‌ کلاسیک یکی از پرطرفدارترین مدل‌های کابینت در بین کاربران هستند. در این کابینت‌ها بر خلاف کابینت‌های مدرن، خبری از سادگی نیست. کابینت‌های کلاسیک آشپزخانه با چوب ساخته شده و در ظاهر آن‌ها منبت‌کاری‌های بسیار جذابی دیده می‌شود.‌ چوب مورد استفاده در ساخت این کابینت‌ها معمولا از چوب گردو، افرا، راش و حتی از ام دی اف می‌باشد. البته استفاده از ام دی اف در ساخت کابینت کلاسیک در صورتی امکان‌پذیر است که روی آن با لایه ای دیگر پوشیده شود. مهم‌ترین مزیت کابینت کلاسیک این است که می‌توان از آن در هر سبکی از دکوراسیون استفاده کرد. انواع کابینت‌های کلاسیک در چهار گروه ممبران، چوبی، روکش چوبی و رومی جای می‌گیرند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر یک از انواع کابینت آشپزخانه کلاسیک می‌پردازیم:

  • کابینت کلاسیک چوبی:

این نوع کابینت به‌دلیل استفاده از چوب طبیعی در ساخت آن، جزو کابینت‌های لوکس به شمار می‌رود. البته بدنه داخلی این کابینت از ام دی اف بوده و تنها درب آن از جنس چوب طبیعی می‌باشد. طبیعتا استفاده از چوب طبیعی برای ساخت تمام قسمت‌های این کابینت کلاسیک هزینه نهایی آن را به شدت افزایش می‌دهد. طراحی بدنه چوب به کار رفته در این کابینت آشپزخانه با استفاده از دستگاه سی ان سی صورت می‌گیرد و ظرافت بالای کار نیز نتیجه همین عمل است.

  • کابینت روکش چوبی:

این نوع از کابینت‌های کلاسیک شباهت زیادی به مدل چوبی آن دارند. کابینت روکش چوبی کلاسیک، علاوه بر بدنه ام دی اف، دارای درب ام دی اف نیز می‌باشد. البته جنس بدنه آن از ام دی اف سفید و درب آن از ام دی اف خام است. شباهت آن به مدل کابینت چوبی نیز به دلیل روکش چوبی درب کابینت است. این نوع کابینت نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد و می‌توان از آن در هر دکوراسیونی استفاده کرد.

  • کابینت ممبران:

این مدل از کابینت آشپزخانه به‌عنوان نسل جدید کابینت‌های مدرن شناخته می‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد. جنس بدنه این کابینت از ام دی اف سفید و درب آن از ام دی اف خام است. در نهایت نیز درب کابینت یا یک لایه ممبران یا وکیوم پوشانده می‌شود. حکاکی کابینت ممبران نیز با دستگاه سی ان سی انجام می‌شود. این کابینت نسبت به هزینه کم، از طول عمر و مقاومت بالایی برخوردار بوده و در رنگ‌های متنوع عرضه می‌شود.

  • کابینت رومی:

جنس بدنه و درب این نوع از کابینت کلاسیک نیز شبیه به مدل ممبران است. تفاوت این کابینت با سایر مدل‌های کلاسیک در حکاکی‌های روی آن است. کابینت‌های کلاسیک رومی، دارای حکاکی‌های روی این کابینت شبیه به ستون‌های رومی در دوران روم باستان است. دستگیره‌های این کابینت معمولا نقره‌ای و طلایی رنگ بوده و شکوه و جذابیت خاصی به آن می‌بخشد.

کابینت کلاسیک

نکته: ویژگی‌های خاصی که در انواع کابینت آشپزخانه کلاسیک وجود دارد، این امکان را فراهم ساخته که بتوان از آن در سبک‌های مختلف دکوراسیون استفاده کرد. این ویژگی‌ها شامل: ظریف کاری‌ها، استفاده از تاج و سرستون در طراحی کابینت، استفاده از انواع چوب، دستگیره‌های حکاکی شده مجلل، استفاده از ویترین شیشه‌ای، استفاده از سنگ‌های باکیفیت در کانتر و غیره می‌شود.‌ کابینت‌های کلاسیک، جلوه‌ای باشکوه و مجلل به نمای دکوراسیون داخلی شما می‌بخشند. سبک سلطنتی این کابینت‌ها در کنار قیمت مناسبی دارند، سبب شده کابینت‌های کلاسیک از محبوبیت و فروش بالایی برخوردار باشند.

       3. کابینت نئو کلاسیک

کابینت‌های مدرن و کلاسیک دو سبک شناخته شده و معمول کابینت آشپزخانه هستند که پیش‌تر معرفی کردیم. حال به سبک جدیدی از کابینت تحت عنوان کابینت نئو کلاسیک می‌رسیم که در نوع خود بسیار جذاب و خاص است. این نوع کابینت تلفیقی از دو سبک کلاسیک و مدرن می‌باشد؛ به همین خاطر شما می‌توانید ویژگی‌های هر دو سبک را در این کابینت جست‌وجو کنید. این نوع از کابینت دارای ویژگی‌های خاصی است که نمی‌توان آن‌ها را مشخصا به یکی از سبک‌های مدرن یا کلاسیک نسبت داد. به عنوان مثال: در ساخت این کابینت از درب‌های برجسته با منبت‌‌کاری‌های شلوغ استفاده نمی‌شود. طراحی درب این کابینت نسبت به کابینت‌های کلاسیک ساده‌تر است. هرچند در ساخت این کابینت از طرح‌های مختلف استفاده می‌شود، اما طرح‌های آن پرکار نبوده و بیشتر پیرو سادگی است. در کابینت نئو کلاسیک جزئیات کم‌تری به چشم می‌خورد.

در طراحی این سبک از کابینت آشپزخانه، خطور منحنی و دایره‌ای زیادی به چشم می‌خورد.‌ جنس این کابینت بیشتر از چوب طبیعی است چون شکل‌پذیری مناسبی دارد. هر چند از متریال ام دی اف با فریم چوب طبیعی نیز در ساخت این کابینت استفاده می‌شود، اما در طراحی این نوع کابینت بیشتر از رنگ‌های خاکستری،طوسی، مشکی، سبز و این طیف از رنگ‌ها به‌کار می‌رود. این سبک از کابینت از طراحی مینیمال و ساده‌تری نسبت به کابینت کلاسیک و زیبایی و جلوه بصری بیشتری نسبت به کابینت مدرن برخوردار است؛ به همین خاطر این روزها به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

کابینت نئوکلاسیک

قیمت کابینت

قیمت کابینت آشپزخانه به فاکتورهای متعددی از جمله سبک کابینت و متریال به کار رفته در آن، هزینه‌های جاری تولید، متراژ کابینت، شرکت تولیدکننده و فاکتورهایی از این قبیل بستگی دارد. طبیعتا کابینتی با سبک کلاسیک که طرح‌های منبت کاری شلوغی دارد و انرژی زیادی صرف طراحی آن شده از کابینت‌های ساده‌ای که طرح خاصی ندارند، گران‌تر است؛ از طرفی کابینت‌هایی که با متریال طبیعی ساخته می‌شوند، گران‌تر از کابینت‌های تمام ام دی اف و متریال‌های مصنوعی هستند. بخش قابل‌توجهی از نوسان قیمت در کابینت‌ها نتیجه نرخ مصوبی است که شرکت‌های تولیدکننده ارائه می‌دهند. به همین خاطر باید برای خرید کابینت با قیمت مناسب یک شرکت معتبر و منصف را انتخاب کنید.

خرید کابینت

خرید کابینت

شما می‌توانید برای خرید انواع کابینت آشپزخانه متناسب با سلیقه و دکوراسیون داخلی منزل خود با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به شرکت آروما چوب مراجعه کنید. کارشناسان بخش فروش این شرکت با ذکر تمام جزئیات به توضیح و بررسی انواع کابینت پرداخته و به شما کمک می‌کنند که خرید ایده‌آلی را تجربه کنید. علاوه بر آن، شما می‌توانید به سایت آروما چوب مراجعه کرده و ضمن مشاهده نمونه کارهای متنوع جزئیات مربوط به هر کابینت را مطالعه کنید. گروه آروما چوب با بیش از یک دهه فعالیت در این حوزه و برخورداری از کادری حرفه‌ای و مجرب و همچنین برخورداری از مشاوران متعهد و دلسوز، انتخاب ایده‌آلی برای خرید کابینت می‌باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *